Liftback, czyli dlaczego na hatchbacka mówią sedan
Samochód jak to samochód, każdy niby wie jak wygląda. Oczywiście, różne modele inaczej wyglądają, jeden jest większy, drugi mniejszy, ale każdy ma koła, lampy, kierownicę, drzwi… I już na tym etapie zaczynają się schody. Dlaczego sedan ma oznaczenie 4d, liftback 5d, a jak patrzymy to bryły nadwozi obydwu modeli są praktycznie takie same? I dlaczego liftback też jest nazywany po prostu hatchbackiem? Spokojnie, już tłumaczę.
Bryły a samochody
Na samym początku zaczniemy od podziału z ilu brył składa się samochód? Warianty są trzy: jednobryłowe, dwubryłowe i trójbryłowe. Te pierwsze to takie, z których nie jesteśmy w stanie ocenić na pierwszy rzut oka gdzie znajduje się silnik, a gdzie część bagażowa. Takie auta często są zaoblone, trochę przypominają kulkę (np. Mercedes klasy A I i II generacji); oczywiście nie zawsze, może być i prostopadłościan (Mercedes MB100). Jednobryłowe najczęściej są hatchbacki i VAN-y. Pojazdy, w których wyróżniamy dwie bryły to takie, gdzie komora silnikowa jest wyraźnie oddzielona od strefy pasażerskiej i bagażowej. Aby nie było za łatwo to zdarza się, że w wyodrębnionej bryle, gdzie powinien znajdować się silnik zlokalizowany jest bagażnik, a serce pojazdu znajduje się tam, gdzie przypuszczalibyśmy, że jest bagażnik. Jednak i takie rozwiązania nazywamy dwubryłowymi i zaliczamy do nich najczęściej hatchbacki oraz kombi. Ostatnia z możliwości to auto, w którym możemy dostrzec trzy osobne części pojazdu: przestrzeń na silnik, kabinę pasażerską oraz część bagażową. Wszystkie są wyraźnie od siebie wyróżnione. Taki typ nadwozia mają sedany (często nazywane limuzynami, chociaż dla mnie jest to nie tyle niepoprawne, co często obraźliwe dla prawdziwych limuzyn) oraz coupe (o tym jeszcze napiszę). No dobrze, ale gdzie w tym wszystkim ten cały liftback?

Mercedes klasy A – przykład jednobryłowego samochodu
źródło: https://autofakty.pl/wp-content/uploads/2017/12/autowp.ru_mercedes-benz_a200_5-door_11-e1512745562855.jpeg
Liftback to taki mieszaniec
Sedan jest uznawany przez wielu za najbardziej prestiżowy i dostojny typ nadwozia. Z tego powodu wiele limuzyn jest właśnie w tym nadwoziu (stąd pojawiło się twierdzenie, że limuzyna to synonim do sedana). Pomimo dużej przestrzeni bagażowej, dostęp do niej jest zazwyczaj utrudniony. Pojawiają się problemy przy załadowaniu czegoś większego. Na dodatek zawiasy otwierające klapę bagażnika (bez szyby!) często kolidują w stuprocentowym korzystaniu z przestrzeni bagażowej. Kogoś to zapewne zdenerwowało i zaczął kombinować jak można poprawić funkcjonalność bagażnika, a nie stracić trójbryłowego nadwozia.

VW Passat jako klasyczny sedan
źródło: https://autokult.pl/4306,uzywany-volkswagen-passat-b5-poradnik-kupujacego
W hatchbacku jest za to zupełnie odwrotnie niż w sedanie. Dostęp do kufra jest zazwyczaj dużo lepszy (chociaż wiadomo, wyjątki można znaleźć), ale przestrzeń bagażowa jest mniejsza. Klapa bagażnika otwiera się wraz z szybą. I oczywiście fan limuzyn powiedziałby: i w tym nadwoziu brakuje przecież jednej bryły, jak to tak można. A co by się stało jakbyśmy oba rozwiązania połączyli? Taaak, dobrze myślicie – liftback!

VW Golf – jeden z najbardziej popularnych hatchbacków
źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/vw-golf-8-generacji-ceny-w-niemczech.html
Liftback jako udany kompromis
I tak z połączenia sedana i hatchbacka (hatch z ang. to luk, właz, a back to tył) powstał nowy typ nadwozia. Liftback, czyli z języka angielskiego „podnoszony tył” łączy on zalety obu wariantów i tworzy bardzo udane rozwiązanie. Bryła nadwozia zostaje trójbryłowa, a klapa bagażnika otwiera się wraz z szybą, dzięki czemu otrzymujemy dużo lepszy dostęp do luku, nie tracąc na jego pojemności. Do drzwi bagażnika (zaraz wytłumaczę dlaczego drzwi) przyczepiona jest zazwyczaj półeczka, która powstaje w sedanie między klapą, a tylnym otwarciem. W liftbacku półka unosi się (podczepiona jest np na linkach), dzięki czemu jak bagażnik jest zamknięty nie można dostrzec co jest w środku, a oprócz tego nawiązuje do sedana.

Skoda Octavia liftback
źródło: http://www.encyklopedia.moto.pl/skoda/octavia/hatchback/ii-generacja-i/skoda-octavia-1-9-tdi-classic-hatchback-ii-generacja-i-1-9l-105km/52966/
To dlaczego liftback jest 5d, a sedan 4d?
Oznaczenie cyfry oraz litery „d” oznacza ilość drzwi w danym aucie. Teraz pewnie się zastanawiacie jak to jest możliwe, że może być nieparzysta ilość drzwi. Z jednej strony są jedne a z drugiej dwoje? Nie, chociaż są i takie rozwiązania (patrz Hyundai Veloster), zdecydowanie należą jednak do rzadkości. Odpowiedź jest prosta: klapa bagażnika, jeśli otwiera się wraz z szybą. liczona jest jako dodatkowe drzwi. Dlatego w sedanie drzwi mamy czworo (klapa jest bez przeszklenia, więc się nie liczy jako drzwi), a w liftbacku pięcioro. Dlaczego tak jest? Szczerze? Nie wiem. Być może po prostu dlatego, by ludzie nie musieli wiedzieć czy sedan jest sedanem czy liftbackiem tylko, żeby wiedzieli, jaki jest system otwierania bagażnika.

Sedan vs liftback
źródło: https://spiatocka.sk/co-je-lepsie-sedan-alebo-liftback-pozrime-sa-na-vyhody-a-nevyhody/
Liftback = hatchback?
Kończąc temat nadwozia typu liftback, chciałbym zaznaczyć jedną rzecz. Na ten typ samochodów mówi się również hatchback i w zasadzie jest nie jest to wielkim błędem ( w mojej opinii; na pewno mniejszym niż, że suv to samochód terenowy). Główne założenia się zgadzają: oba warianty są 5-drzwiowe, klapa unosi się wraz z szybą oraz nie są kombi, bo linia dachu jest załamana. Jednak nie po to ktoś wymyślił taką nazwę, by jej nie używać. Zwłaszcza, że na rynku jest stosunkowo dużo aut tego typu. Jako przykład można wymienić popularne w naszym kraju modele Skody: Octavię, Rapid czy Superb (bez pierwszej generacji). Chociażby z tego powodu warto wiedzieć co to jest liftback i czym się różni od sedana, aby nie jednego „znawcę” własnego auta zaskoczyć.